Vad innebär den nya Plan och Bygglag (PBL) för dig
Här har vi sammanställt några av de viktiga skillnaderna mellan nuvarande och nya Plan och bygglagen som berör dig.
Den 2 maj får Sverige en ny plan- och bygglag (PBL). Förra gången detta skedde var 1987 och därefter har lagen justerats 1995. Denna sida ska ge en kort och enkel beskrivning om vad de stora förändringarna innebär.
Grundregeln är att en byggnad ska vara lämplig för sitt ändamål, ha god form, färg och materialverkan. En byggnad ska också, i de flesta fall, vara tillgänglig för människor med funktionshinder. En ändring får inte heller innebära förvanskning och det man tänker ändra ska ske försiktigt.
Ett antal nya begreppsbestämningar har tagits fram. Syfte är att lagen ska införliva de begrepp som används i dagligt tal.
• Ombyggnad återinförs som ett begrepp när man bygger om.
• Tillbyggnad blir ett enhetligt begrepp för att bygga till.
Vissa förändringar sker kring detaljplanen (som bland annat visar hur mark och vatten inom planområdet ska användas och hur bebyggelsen och anläggningar ska utformas).
• En detaljplan kan komma att krävas för vissa bygglovspliktiga vindkraftverk framöver.
• I detaljplanen kan dispens ges för åtgärder inom strandskyddsområden om det finns skäl för sådana dispenser.
• Begreppet planbesked införs.
Om en detaljplan saknas eller ska ändras kan du begära att kommunen ger besked om den tänker ta fram en sådan plan och när den förväntas bli klar. Om kommunen säger nej till framtagande av en sådan plan ska kommunen motivera detta. Du har rätt att få ett sådant besked inom fyra (4) månader.
Ändringar kring bygglovsprocessen
• Anmälan införs och Bygganmälan försvinner.
Idag krävs i de flesta fall både bygglov och bygganmälan, i fortsättningen är det antingen bygglovkrav eller krav på anmälan för vissa åtgärder.
• Små avvikelse från detaljplanens bestämmelser får göras vid bland annat yttre förändringar och vid avvikelser som inte förändrar detaljplanens syfte.
• Villkorsbesked införs. Innebär att du kan begära svar från kommunen på åtgärder som du funderar på om de krävs. Ett exempel på en fråga kan vara om en hiss kommer att behövas vid ombyggnad av ett flerbostadshus.
• Tio veckors regel införs. Kommunen skall inom tio veckor ge dig besked om du får bygglov eller inte. Tiden räknas från den tidpunkt när kommunen fått in de ansökningshandlingar som behövs och att handlingarna är tillräckliga för kommunens beslut.
• Ett lov eller förhandsbesked gäller i fem år (om det satts igång inom två år) från lagakraftdatum. Beslutet vinner laga kraft fyra veckor efter det att det publicerats i Post och Inrikes Tidningar på Internet (tre veckor om beslutet nått sökanden eller sakägare genom delgivning).
• Ett startbesked införs, vilket innebär att en åtgärd som krävt lov eller anmälan inte får påbörjas förrän kommunen fattat ett sådant beslut. Innan startbesked kan fås krävs normalt att ett tekniskt samråd genomförts.
• En kontrollansvarig som är certifierad (riksbehörig) krävs i de flesta fall när man ska uppföra en byggnad. En sådan person ska utses av byggherren (den som låter uppföra ett hus) innan bygglov kan beviljas.
• När en byggnad blir färdig för att tas i bruk ska ett slutsamråd genomföras. Om byggnadsnämnden finner att kontrollplanen är tillfredsställande verifierad och byggnaden i övrigt uppfyller samhällskraven skriver nämnden ut ett slutbesked.
Slutbeskedet är en förutsättning för att få ta byggnaden i bruk!
• Under byggnadstiden ska byggnadsnämnden genomföra minst ett arbetsplatsbesök för att följa upp hur byggherren och den kontrollansvarige tar sitt ansvar för samhällskraven.
• Att påbörja ett lov- eller anmälanpliktigt byggnadsarbete utan startbesked eller att ta en byggnad i bruk innan slutbesked föreligger kan bli ekonomiskt kännbart. Om så sker kan byggnadsnämnden debitera en byggsanktionsavgift på över 10 000 kronor (max 2 milijoner)!
• Överklagande som avser detaljplan, förhandsbesked eller lovbeslut kommer att kunna ske till länsstyrelsen, mark- och miljödomstol och (sista instans) mark- och miljööverdomstol (gäller efter den 2 maj).
• Taxorna(avgifterna) för att få olika besked och lovbeslut kommer att öka men blir något enklare än idag och innefattar fler arbetsuppgifter och service från kommunen.